MITEN HOMMA ETENEE?

Mitä tarkalleen tehdään kun striimataan – ja mitä asiakkaan pitäisi tietää tai ottaa huomioon?

 

Eli miten homma käytännössä tehdään?

Hyvin usein minulta kysytään, että miten tämä nyt sitten varsinaisesti tehdään?

Se on erittäin hyvä ja tarpeellinen kysymys. Tapoja on monia, ja usein tähän kysymykseen vastatessa käydään läpi asiakkaan tarpeet ja osaan ehdottaa helpoimpia ja varmimpia työtapoja, sekä varoittaa sellaisista sudenkuopista joita ei muuten välttämättä tulisi ajatelleeksi. 

Vaikka kaikki seuraava kuulostaa monimutkaiselta, nämä käydään usein yhden teamsin, kokouksen tai puhelun aikana läpi.

 

Striimauksen vaiheet

SOSTE:n seminaarissa Rosa Meriläinen juontaa omaa segmenttiään

Tähän vaiheeseen riittää usein yksi Teams-kokous. Meitä kiinnostaa

  • Milloin tapahtuma on suunniteltu pidettäväksi?
  • Missä tapahtuma pidetään?
  • Paljonko tapahtumassa on esiintyjiä ja millaisia esiintyjiä?
  • Onko paikalla minkälainen internet-yhteys?
  • Minkälaisessa tilassa on tarkoitus striimata?
  • Toivotaanko striimin takana olevalta yleisöltä jonkinlaista vuorovaikutusta?
  • Mitä asiakas haluaa että tehdään?

Parhaassa tapauksessa koko tapahtuma voidaan rakentaa striimauksen ehdoilla. Näin sen katsominen on kaikista palkitsevinta.

Striimauskaluston pystyttäminen vie aikaa. Joskus riittää tunti, joskus voi mennä puoli päivää. Tämä riippuu siitä kuinka monimutkaista tuotantoa tehdään. Liikkuvan kuvan ja äänen siirtäminen edellyttää vahvaa internet-yhteyttä. Vahva suositus kaapelille, wi-fin kanssa toimiminen ei ole toivottavaa. Nopeuden pitäisi olla tuotannosta riippuen vähintään 100/50 megaa. Asiakkaan ei tarvitse tietää tätä, jos operoidaan tuntemattomassa tilassa minä mielellään tulen katsastamaan tilat ja verkot ennen tilaisuutta.

Esiintyjien määrä tarvitaan että tiedetään tarvittavien mikrofonien, lavamonitorien ja sellaisen määrä. Lisäksi puhe vaatii erilaiset mikrofonit kuin lauluesitys. Kaikkea voidaan tehdä kun ennalta sovitaan, mutta improvisoidut muutokset juoksutukseen ovat hankalia toteuttaa.

Striimaustilaksi riittää ihan normaali toimistohuone tai messukeskus. Jos tilassa on jotain erityistä mikä pitää tietää, kuulen siitäkin mielellään etukäteen.

Striimauksen suurin mahdollisuus on vuorovaikutus yleisön kanssa. Tämä on mahdollista toteuttaa useilla eri tavoilla.  Jos asiakas on jo sitoutunut tekemään teams-kokouksen, tehdään salista yhteys Teamsiin. Zoom-kokous onnistuu myös, samoin ääni ja kuva saliin.

Lähetys voidaan myös ajaa esimerkiksi Facebookkiin tai Youtubeen, ja näihin julkaisuihin kirjoitettuja kommentteja voi ajaa lähetykseen. Jos lähetys halutaan salasanan taakse katseltavaksi, sekin onnistuu. Tai lähetys voidaan upottaa asiakkaan omille verkkosivuille.

Esiintyjien ei tarvitse myöskään olla samassa tilassa. Lähetysalustaan voi suoraan (ilman Teamsia yms.) yhdistää osallistujia kaikkialta maailmasta. Lähes kaikki tekniset ratkaisut ovat mahdollisia, mutta mitä monimutkaisempaa sen enemmän aikaa täytyy käyttää valmisteluun.

Tässä vaiheessa osaamme viimeistään jo antaa asiakkaalle kustannusarvion. Jos hinta menee yli asiakkaan budjetista, katsotaan mistä voidaan tinkiä. Ihmistyö on tässäkin firmassa kaikkein kalleinta, eli jos tuotanto tarvitsee kaksi ihmistä, kustannukset pompsahtavat. Tosin silloin pompsahtaa laatukin.

Kun asiakkaan kanssa on sovittu aikatauluista ja yksityiskohdista, me alamme hommiin. Varmistamme että tarvittava kalusto on paikalla (eikä menossa esimerkiksi toisella keikalla).

Valitsemme työkalut tarpeen mukaan, lähetysalustana voi olla esimerkiksi vMix, StreamYard tai OBS. Asiakkaan ei tarvitse näistä tietää, mutta mielellämme kyllä kerromme. Sen jälkeen kytkemme ja testaamme – tarkistamme että kaikki toimii ja tekninen ratkaisu on mahdollinen. Eli että ääni kuuluu oikeasta kaiuttimesta, että kuva menee oikeaan ikkunaan. Jokainen produktio on omanlaisensa ja vaatii aina tämän työvaiheen.

Paljon aikaa kuluu myös lähetysalustan virittelyyn: kirjoitamme ruutuun pompsahtavat nimiplanssit, teemme tarvittaessa lähetyksen ajastuksen somealustoille, rakennamme mahdollisesti kommenttien takaisinkytkennän, lisäämme lähetysohjelmaan mahdolliset videot ja niin edelleen.

Jos tarkoitus on ottaa mukaan etäesiintyjiä, luomme linkit ja kokeilemme näitä etukäteen esiintyjien kanssa. Tämä on tärkeää, vaikka se saattaakin tuntua turhalta. Vain kokeilemalla voimme varmistua että kaikki tekniikka todellakin toimii ja palvelee tarkoitustaan. Yksi viiden minuutin kokeilu on useammin kuin kerran pelastanut koko shown pysähtymiseltä. 

Tulemme rakentamaan hyvissä ajoin lähetystilan. Tähän me tarvitsemme ennalta sovitun ajan. Tilassa saa meidän puolestamme olla muitakin, mutta me emme voi välttää ääntä ja piuhanvetoa.

Jos siis haluat että striimaamme vain keskimmäisen osuuden koko päivän konferenssista, tulemme mielellämme laittamaan paikat valmiiksi jo edellisenä päivänä tai aamuna.

Jos kaikki menee hyvin, lähetyksen aikana emme tee mitään tai mutisemme toisillemme. Seuraamme yhdessä tehtyä käsikirjoitusta ja tapahtuma soljuu eteenpäin. 

Olemme asiallisesti pukeutuneita ja parkkeeraamme lähetysaseman mielellään koko tapahtumatilan ulkopuolelle. tapahtumasta riippuen salissa saattaa kyllä olla Kutterin kameramiehiä. Kamerat pyritään sijoittamaan niin että ne eivät ole yleisön edessä. 

Kun tapahtuma on pidetty, puramme salin ennalta sovittuna aikana. Purkamisessa menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin pystytyksessä, usein noin puolisen tuntia. 

Jos asiakas haluaa ja sovitut jakelukanavat mahdollistavat, toimitamme myös raportit kävijämääristä, kommenttimääristä ja jakomääristä ja muista tärkeistä metriikoista. 

Kysymme aina palautteen sekä paikan päällä että myöhemmin. Käymme sekä sisäisesti että asiakkaan kanssa läpi kaiken mikä meni hyvin ja missä on parantamista. 

TEHDÄÄNKÖ YHTEISTYÖTÄ?
Jätä soittopyyntö tai soita 050 4136134

6 + 10 =